Vinnere 2016

Årets ehandelsleder: Jaan Ivar Semlitsch
I 2016 ble vinneren Jaan Ivar Semlitsch. Dette sa juryen om Årets ehandelsleder 2016:
– Årets vinner oppleves som en faglig sterk og er en motiverende leder som har vært i bransjen i mange år. Vinneren har klart å tenke nytt og har bl.a. bygd opp en avdeling som jobber kontinuerlig med å ha fokus på å skape vekst, samt utvikle og implementere nye satsinger og innovasjoner. Han har jobbet innenfor retail tidligere som kjennetegnes av høy konkurranse. Han har bidra til å skape gode resultater og hatt fokus på å tilrettelagt for en god langsiktig vekst, god brukervennlighet og kundebehandling.
Siden 2013 har han vært konsernsjef i Elkjøp Nordic hvor han er leder for bl.a. alle operasjoner i Norden. Han er også styremedlem i DNB ASA.

Årets logistikkopplevelse: Expert.no
I 2016 ble vinneren Expert.no. Juryen sa følgende om vinneren:
– Når vi så kåret en vinner så var det egentlig 2 aktører som soleklart utmerket seg med brukbar informasjon, rask ekspedering, gode retur rutiner. Vinneren ble den aktøren som kunne tilby og ikke minst gjennomføre X-faktoren. Vi ble ekstremt imponert over hvordan denne aktøren bruker egne butikker og nyutviklet software for å utnytte eksisterende transportkapasitet i urbane strøk for å tilby en helt rå tilgjengelighet for kunden. En av kommentarene fra juryen var at «jøss, dette var raskere og sannsynligvis billigere enn om vi selv satte oss i bilen for å kjøre til nærmeste butikk og kjøpte produktet». Videre kom produktet i sin originale innpakning, som betyr ingen ekstra miljøfiendtlig emballasje som er et styr å bli kvitt. Som innvending så var ikke informasjonen om fraktalternativene gode nok tidlig i kjøpsprosessen her heller, samt at denne spesielle tjenesten ikke gjaldt utenfor urbane strøk, der opererer aktøren som en normal nettbutikk. Men, vi i juryen er enige om at å gå nye veier og tørre satse på logistikken vil bringe netthandelen videre og igjen utvikle logistikken i en positiv spiral»

Årets entreprenør: MIINTO.no
– Vinneren av Året Entreprenør har vist at en kontinuerlig satsing på innovasjon og utvikling har betalt seg. Selskapet har opplevd en sterk omsetningsvekst – noe som nettopp har kommet gjennom å ha fokus på å tilrettelegge for og innovere etter kundenes behov.