Årets logistikkopplevelse

De aller fleste forbinder netthandel med gode nettsider, lave priser, stort sortiment og aggressiv markedsføring. Et viktig område som ofte blir glemt, er den gode logistikkopplevelsen. Stopper logistikken opp, er dette helt avgjørende for om kundene og bedriftene handler hos nettopp din butikk i fremtiden.eHandelsforum og Virke eHandel satte fokus på dette gjennom etableringen av prisen «Årets logistikkopplevelse i 2015. Første vinner var Komplett.no. I 2016 gikk prisen til Expert.no.

Komplett.no
Årets logistikkopplevelse 2015

I 2015 ble vinneren Komplett.no. Juryen sa følgende:

– Ved hjelp av god logistikk, kapasitet og tilgjengelighet leverer vinneren varer raskt og effektivt enten man vil ha varene rett hjem, til et utleveringssted eller til et av deres mange pickuppoints. Vinneren har satset i mange år hardt på å automatisere sine prosesser og løsninger og klarer å skape gode logistikkopplevelser til tross for ekstreme ordremengder. Vinneren er blitt et forbilde for alle i Norden som driver med netthandel.

Expert.no
Årets logistikkopplevelse 2016

I 2016 ble vinneren Expert.no. Juryen sa følgende om vinneren:

– Når vi så kåret en vinner så var det egentlig 2 aktører som soleklart utmerket seg med brukbar informasjon, rask ekspedering, gode retur rutiner. Vinneren ble den aktøren som kunne tilby og ikke minst gjennomføre X-faktoren. Vi ble ekstremt imponert over hvordan denne aktøren bruker egne butikker og nyutviklet software for å utnytte eksisterende transportkapasitet i urbane strøk for å tilby en helt rå tilgjengelighet for kunden. En av kommentarene fra juryen var at «jøss, dette var raskere og sannsynligvis billigere enn om vi selv satte oss i bilen for å kjøre til nærmeste butikk og kjøpte produktet». Videre kom produktet i sin originale innpakning, som betyr ingen ekstra miljøfiendtlig emballasje som er et styr å bli kvitt. Som innvending så var ikke informasjonen om fraktalternativene gode nok tidlig i kjøpsprosessen her heller, samt at denne spesielle tjenesten ikke gjaldt utenfor urbane strøk, der opererer aktøren som en normal nettbutikk. Men, vi i juryen er enige om at å gå nye veier og tørre satse på logistikken vil bringe netthandelen videre og igjen utvikle logistikken i en positiv spiral»

Mål: Finne frem til den nettbutikken som skaper en best mulig logistikkopplevelse til glede for både kunder og nettbutikk.

Hva vektlegges: For å gi kundene en god logistikkopplevelse er det mye å ta hensyn til:

  • Kundeopplevelsen
  • Dekningsområde
  • Innovasjon
  • Konkurransemessige fortrinn
  • Miljø

Hvordan: Det hele begynner med en nomeringsprosess der alle kan nominere sine favoritter. Deretter overtar en fagjury som gjennom research og diverse testkjøp finner frem til en verdig vinner.​

​Årets fagjury består av:

Ali Zeybek, Salgssjef i Consafe Logistics, en av Europas ledende leverandører av Supply Chain IT. De designer, utvikler og implementerer løsninger for produksjon, lager, transport, levering og butikk.

Steffen Larvoll, Markeds- og IT-sjef i Lager & Industrisystemer AS​

Thor S. Molle, Logistikkdirektør i Netthandelen Holding. De eier blant annet Netthandelen.no og Blivakker.no.​

Henning Backe, Country Manager i Consignor AS​

Arne Andersson, rådgiver og talsperson på digital handel for Postnord, og er et ikon i den svenske e-handelsbransjen.​

André Swensen, Logistikkdirektør i Elektroimportøren AS.


  • Kontaktinformasjon til nominerte

  • Din kontaktinformasjon

  • Begrunn din nominasjon