Årets ehandelsleder

Det finnes utrolig mange flinke ledere innen norsk ehandel,
men hvem er den aller beste?

Eric Sandtrø
Årets ehandelsleder 2015

I 2015 ble vinneren Eric Sandtrø. Dette sa juryen om Årets ehandelsleder 2015:

– Juryen vurderte mange dyktige ehandelsledere og endte opp med tre veldig gode finalister, men det var ett navn som skilte seg ut. Dette er en person som ser ut til å kunne skape ehandelssuksesser nesten uavhengig av bransje. Samtidig er denne personen opptatt av å dele av sin kunnskap og bidrar konstruktivt til å gjøre norsk ehandel bedre, blant annet ved å kjempe mot tollfrigrensen.

Jaan Ivar Semlitsch
Årets ehandelsleder 2016

I 2016 ble vinneren Jaan Ivar Semlitsch. Dette sa juryen Årets ehandelsleder 2016:

– Årets vinner oppleves som en faglig sterk og er en motiverende leder som har vært i bransjen i mange år. Vinneren har klart å tenke nytt og har bl.a. bygd opp en avdeling som jobber kontinuerlig med å ha fokus på å skape vekst, samt utvikle og implementere nye satsinger og innovasjoner. Han har jobbet innenfor retail tidligere som kjennetegnes av høy konkurranse. Han har bidra til å skape gode resultater og hatt fokus på å tilrettelagt for en god langsiktig vekst, god brukervennlighet og kundebehandling.

Siden 2013 har han vært konsernsjef i Elkjøp Nordic hvor han er leder for bl.a. alle operasjoner i Norden. Han er også styremedlem i DNB ASA

Mål: Dette er en pris som har til hensikt å hedre de mange dyktige lederne innenfor norsk ehandel.

Hva vektlegges: For å kunne vinne er det viktig at man har faglig kunnskap, evne til å motivere de ansatte, evne til å skape resultater og evne til å tenke nytt. Juryen vektlegger også hvorvidt man deler av sin kunnskap også til bransjekolleger, og om man bidrar til å utvikle norsk ehandel. Hvorvidt vedkommende er daglig leder, e-commerce manager, markedssjef eller logistikksjef er ikke det viktigste, men det er et krav at vedkommende er plassert så sentralt i bedriften at vedkommende har stor påvirkning på driften av nettbutikken. Størrelsen på nettbutikken er ikke det viktigste, men det er ønskelig at bedriften er godt etablert i markedet.

Hvordan: For å komme frem til en vinner, er det først en nomineringsrunde der hvem som helst kan foreslå sine favoritter. Deretter gjør juryen en faglig vurdering basert på innspill som kommer i første nomeringsprosess, annen nødvendig research og ut i fra dette velges det ut finalister. I andre juryeringsrunde stemmer juryen over hvem som er den verdige vinneren.

Årets fagjury består av:

Eric Sandtrø, Daglig leder i Fjellsport.no

Erik Kulterud, Partner Manager Norge i Klarna.

Kristine Kotte-Eriksen, daglig leder i She Community og tidligere byråleder i enerWE.

Jaan Ivar Semlitsch, konserndirektør i Elkjøp ASA​ og vinner av "Årets ehandelsleder" i 2016.

Gerhard Anthun, leder i Virke e-Handel​.